نوشته شده توسط : شرکت بازرگانی بارمان

12 نکته اساسي هر مالک خودرو بايد بدانند

اين روزها خريد ماشين و يادگيري چگونگي رانندگي با آن ساده است اما فهميدن نحوه کارکرد ماشين به مراتب دشوارتر است ، بجز اين بايد بدانيد چطور آن را در بهترين وضيعت نگهداري کنيد. اما جاي نگراني نيست ما قصد داريم تا به شما در تبديل شدن به يک راننده دانا و آگاه در جاده کمک کنيم. در اينجا ده مورد اساسي وجود دارد دانستني هاي هر صاحب خودرو که بايد در ذهن داشته باشد:

 

1. روغن موتور خودرو

بسياري از مردم فکر مي کنند که روغن به فرايند احتراق بهتر خودرو کمک مي کند اما در واقع ، روغن موتور وظيفه روانکاري، خنک کردن و تميز کردن قطعات داخل موتور خودرو را دارد. بنابراين اين بدان معني است که اگر روغن موتورکافي نباشد يا به موقع تعويض نگردد، سه مشکل براي روغن پيش مي آيد : تخريب حرارتي(1)(رسوبات لاک و کربن)، اکسيداسيون(2) (لاک و لجن) و افت ظرفيت گرمايي(3) (دوده و قير)، اين معايب قطعات داخل موتور، که در معرض تماس با روغن هستند را دچار اصطکاک مي کند. هنگام وقوع اين سه مشکل، روغن خلاف وظيفه اصلي خود عمل مي کند. اين عوامل باعث ايجاد اصطکاک بيشتر و گرم شدن موتور، ديواره سيلندرها ، بلبرينگ، رينگ ها، و غيره مي شود که باعث وارد آمدن صدمات جدي و در برخي موارد غير قابل جبران به سيستم موتور و قطعات داخل آن مي شود.

 

2. لاستيک زاپاس

تاير يدکي براي افزودن بار اضافي به ماشين شما طراحي نشده است. هر راننده لازم است که محل لاستيک يدکي خودروي خود را (به همراه جک و آچار مخصوص) بداند تا در هنگام نياز به تعويض لاستيک به دنبال آن نگردد. لاستيک هاي زاپاس معمولا در داخل صندوق يا پنل صندوق هستند، اما بسته به مدل خودرو مکان قرارگيري لاستيک يدکي متفاوت است.

همچنين قبل از اينکه از ماشين خود استفاده کنيد، حتماً وجود لاستيک و ديگر لوازم يدکي را چک کنيد. درصورت استفاده از لاستيک زاپاس لازم است که لاستيک آسيب ديده را تعمير و يا تعويض کنيد و آن را در محل لاستيک زاپاس قراردهيد.

 

در عمليات تعويض تاير مهمترين عامل کنترل و مهار وزن خودرو و برداشتن وزن از لاستيک ها است که اين امر به سادگي توسط جک موجود در خودرو ميسر مي شود.

 

 

12 نکته اساسي هر مالک خودرو بايد بدانند

 

 3. تيغه برف پاک کن شيشه جلو اتومبيل

آيا تا به حال در هواي باراني با برف پاک کن معيوب رانندگي کرده ايد؟ اصلاً لذت بخش نيست! سلامت تيغه هاي برف پاک کن يک ضرورت است که بسياري از مردم تمايل به ناديده گرفتن آن دارند و اين مسئله را وقتي متوجه مي شوند که ديدشان مختل شود و در معرض خطر تصادف بسيار شديدي قرار بگيرند. اگر مي خواهيد برف پاک کن هاي شيشه جلو اتومبيلتان بهترين عملکرد را داشته باشند، تيغه هاي آنها را از نظر شکل ظاهري بازديد کنيد. به طور کلي، شما بايد آنها را هر شش ماه تعويض کنيد، هر چند بهتر است ابتدا با دفترچه راهنماي ماشين خود چک کنيد.

 

4. مايعات خودرو

مهمترين مايعات در هر اتومبيل داراي موتور احتراق داخلي است. روغن قطعات متحرک را در ميل لنگ موتور اتومبيل روغن کاري مي کند و مانع از تخريب پيستون ها ، سوپاپ ها و ساير اجزا در اثر حرارت و اصطکاک بالا مي شود.

چگونه مايعات اساسي روغن موتور اتومبيل خود را بررسي کنيم؟

چگونه 6 مايعات اساسي در روغن موتور اتومبيل خود را بررسي کنيم. بعد از سوخت (مگر اينکه خودروي EV زيبايي داشته باشيد) ، روغن مهمترين مايعات ماشين شماست. چرخش اجزاي موتور ... خنک کننده. با تمام احتراق و اصطکاک هايي که در موتور رخ مي دهد ، گرماي زيادي توليد مي کند.

 پنج مورد مهم از مايعات خودرو را نام مي بريم:

? روغن موتور

? آب رادياتور (خنک کننده)

? روغن هيدروليک فرمان

? روغن ترمز

? روغن گيربکس

? آب شيشه شوي

 

5. باد لاستيک

 وقتي باد لاستيک زياد باشد، سطح کمتري از تاير با زمين در تماس است، که اين باعث مي شود رانندگي همراه با تکان هاي زيادي باشد و آرامش و راحتي در رانندگي را سلب مي کند . همچنين باريک شدن سطح تماس لاستيک و جاده، باعث کاهش قابليت‌هاي لاستيک و پايداري آن مي شود که اين مسئله مي تواند شما را در محاسبه منطقه زماني مناسب براي گرفتن ترمز خودرو خود دچار اشتباه کند. از ديگرعوارض ناشي از زياد بودن باد لاستيک ها مي توان به، ساييده شدن بيش از حد قسمت مياني لاستيک و از بين رفتن قابليت جذب نيرو‌هاي وارد شده از سطح جاده به قسمت هاي مياني لاستيک و افزايش آسيب‌پذيري آنها؛ به دليل تجمع نيروها در مرکز آجهاي لاستيک لايه‌هاي آن در زمان گرم شدن ، تمايل زيادي به جدا شدن دارند.

 

6. چراغهاي جلو و عقب

 

براي اتومبيل خود به چه نوع چراغهاي جلو نياز دارم؟

چراغهاي جلو سفارشي توسط IPCW®. اين چراغهاي جلوي پروژکتور در صورتي که بخواهيد سبک خود را با هالو و چراغهاي روشن جلوه دهيد و ديد خودروي خود را نسبت به اتومبيلها يا عابران پياده بهبود ببخشيد ، يک ارتقا عالي است.

 

7. تعمير و نگهداري خودرو

سرويس دوره اي خودرو به طور منظم بايد انجام شود که با توجه به کارکرد (کيلومتر طي شده) اتومبيل متفاوت است . شايد انجام اين سرويس ها هزينه‌ بر باشد، اما نگهداري ماشين شما بسيار مهم تر است همچنين در صورت عدم رسيدگي به موقع به خودرو متحمل هزينه هاي به مراتب بيشتر از سرويس دوره اي آن خواهيد شد. بهترين راه براي دانستن زمان مراجعه به تعميرگاه به منظور انجام سرويس دوره اي خواندن دفترچه راهنماي خودرو است که در آن فواصل ايده آل سرويس و بازبيني اجزاء مختلف خودرو نوشته شده است

 

8. کمک فنر ها

کمک فنرهاي اتومبيل شما ، که گاهي اوقات به راحتي "شوک" ناميده مي شوند ، يک قطعه مهم براي تجهيزات هستند. آنها نه تنها از شما در برابر ضربه و لرزش محافظت مي کنند ، بلکه به حفظ تماس با جاده و بهبود همه چيز از ايمني تا دست زدن کمک مي کنند.

چه زماني بايد کمک فنرها تعويض شوند؟

کمک فنرها روز به روز شسته و خرد مي شوند و گاهي اوقات نياز به تعويض دارند. وقتي شوک هايتان فرسوده شود آن را احساس خواهيد کرد. هندلينگ بدتر خواهد شد و ممکن است سواري احساس نافرجامي يا ناهمواري کند. همچنين ممکن است صداي کوبيدن را بشنويد.

 

9. فيلتر هوا

فيلتر هواي ذرات دستگاهي متشکل از مواد اليافي يا متخلخل است که ذرات جامد مانند گرد و غبار ، گرده ، کپک و باکتري را از هوا خارج مي کند. فيلترهاي حاوي جاذب يا کاتاليزور مانند زغال چوب (کربن) نيز ممکن است بوها و آلاينده هاي گازي مانند ترکيبات آلي فرار يا ازن را از بين ببرند. فيلترهاي هوا در مواردي که کيفيت هوا مهم است ، به ويژه در سيستم هاي تهويه ساختمان و موتورها مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

10. کيف اضطراري جاده

شما هرگز نمي توانيد پيش بيني کنيد که آيا ماشين شما در سفر خراب مي شود ؟ بنابراين اگر چنين اتفاقي افتاد، بايد کيف اضطراري در اتومبيل خود داشته باشيد. که شامل موارد زير است:

 

? جعبه کمکهاي اوليه

? کپسول آتش نشاني

? مثلث اخطار و نوار خطر

? فشار سنج تاير

? آچار، پيچ گوشتي و چاقوي چندکاره

? چراغ قوه

? دستکش، پتو و البسه گرم

? باطري يدک و سيم باطري

? سيم بکسل (طناب مخصوص يدک کردن)

? آب آشاميدني

? زنجير چرخ و تجهيزات مناسب فصل زمستان

 

11. ترمز ها

ترمزهاي اتومبيل سيستم ترمزگيري در وسيله نقليه اساسي در عملکرد ايمن آن در جاده ها است. عملکرد آن از طريق ترکيبي پيچيده از قطعات جداگانه ترمز ، از کابل تا کوليس و لنت ترمز تا ديسک ترمز است - تعمير و نگهداري منظم بسيار مهم است.

نگهداري ترمزهاي اتومبيل يا کاميون خود روشي بهينه براي اطمينان از اينکه هميشه در فرم عالي هستند ، است. از لنت و کفش ترمز اتومبيل ، گرفته تا کوليس ، روتور ، سيلندر اصلي و سخت افزار ترمز ، قطعات بيشتر کارهاي ترمز را تهيه کرده ايم. همچنين ، در مجموعه وسيعي از سيستم هاي فرمان و سيستم تعليق ، ضربه ، استرچ و ساير موارد ما بگرديد.

 

12. مکانيک ماهر

و در آخر، يک مکانيک خوب پيدا کنيد! صادقانه بايد گفت که پيدا کردن يک مکانيک ماهر بسيار سخت است اما بسيارند مکانيک هاي حرفه اي که مي توانيد به آنها مراجعه کنيد.



:: برچسب‌ها: مثلث اخطار ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()